LOGO SOLO ZWART

ONZE GESCHIEDENIS

Vanaf 1953 werd de bouw gestart van de 1e autofabriek in China. Hierdoor werd China FAW Group Co., Ltd., opgericht als “First Automobile Works”, de geboorteplaats van de Chinese auto-industrie. Op 13 juli 1956 werd zelfs een FAW Hongqi Limosine gebruikt als exclusieve dienstwagen toen Amerikaans President Richard Nixon zijn baanbrekend bezoek bracht aan China.  In 1975 werd een versnelling hoger geschakeld waardoor naar een krachtige economische groei werd gestreefd. Ingenieurs werden naar Japanse automobielfabrikanten gestuurd om kennis op te doen.  

In mei 1998 sloot FAW zelfs een contract met Audi. Vervolgens kwam er in november 1990 een tweede contract met Volkswagen. Hiervoor werd de joint-venture FAW-Volkswagen Automobile Co. opgericht. In oktober 2002 werd FAW partner in Sichuan FAW Toyota Motor Co. Ltd. met een intensieve samenwerking met de Japanse fabrikant Toyota als resultaat.

De samenwerking met Toyota kreeg een vervolg in 2003 toen Tianjin FAW Toyota Automobile Co. Ltd werd opgericht voor de productie van het type Corolla en Vios sedans in China. Mede door de succesvolle samenwerking met buitenlandse partijen, produceerde FAW Group in 2004 als eerste Chinese fabrikant meer dan 1 miljoen voertuigen per jaar.  

Naast zeer succesvolle samenwerkingsverbanden met onder andere de Volkswagen Group, Toyota en Daihatsu heeft de FAW Group ook een aantal eigen merken. In 2019 werden 3,5 miljoen voertuigen geproduceerd en bereikte het bedrijf een jaaromzet van RMB 620 miljard (ca. €78 miljard) (2016: 470 miljard of ca. €64 miljard). De nettowinst in 2019 was RMB 44 miljard (ca. €5,5 miljard). Volgens de Fortune 500 lijst stond het bedrijf in 2019 op de 89e plaats van grootste ondernemingen wereldwijd met een omzet van US$ 78 miljard.  De groep telde bijna 130.000 medewerkers en is daarmee één van de belangrijkste werkgevers in China. Naast de fabriek in China heeft FAW 2 buitenlandse productie-sites waarvan 1 in Tanzania en een 2e in Mexico. 

In juli 2021 verkocht FAW wereldwijd 232000 wagens en in het eerste kwartaal van 2021 verkocht het bedrijf 1,06 miljoen voertuigen waarvan ¼ eigen  merken. Het aandeel van de joint ventures met Volkswagen, Toyota en Mazda vertegenwoordigde 74% van het totaal. 

Sinds 1997 is FAW tevens genoteerd op de beurs van Shenzhen. 

Onze missie

"We streven ernaar om de dromen van vandaag te laten evolueren naar de realiteit van morgen."

JOINT VENTURES

FAW - Volkswagen

FAW - Toyota

De belangrijkste joint-venture is diegene met Volkswagen, waarvoor 8 productie-sites in China werden opgestart voor o.a. Volkswagen Golf, T-Roc, Bora, Passat en Audi A3, A4, Q2, Q3 en Q5. Eveneens werd er een investering van 240,8 miljoen euro gedaan voor het maken van een eigen testtrack met een traject van meer dan 60 km. Daarnaast genieten ze ook van de toegang tot de moderne MQB en MEB-platformen van Volkswagen. 

De belangrijkste joint-venture is diegene met Volkswagen, waarvoor 8 productie-sites in China werden opgestart voor o.a. Volkswagen Golf, T-Roc, Bora, Passat en Audi A3, A4, Q2, Q3 en Q5. Eveneens werd er een investering van 240,8 miljoen euro gedaan voor het maken van een eigen testtrack met een traject van meer dan 60 km. Daarnaast genieten ze ook van de toegang tot de moderne MQB en MEB-platformen van Volkswagen. 

Als China’s oudste en grootste fabrikant van personenauto’s, bussen, touringcars en commerciële vrachtwagens zijn ze de leidende pionier in de industrie met verkopen die 3.000.000 eenheden overschrijden. FAW bevestigt jaar na jaar zijn dominante positie met geavanceerde voertuigen die voldoen aan de eisen van klanten overal ter wereld. 

Visie

FAW streeft voortdurend naar perfectie en is er trots op nummer één te zijn. FAW beseft dat de prestaties worden gemeten door de ogen van de klanten en streven ernaar om al hun verwachtingen te overtreffen. Ze blijven toegewijd aan de ontwikkeling van eigen merken, terwijl ze zich blijven inzetten voor wederzijdssamenwerking op lange termijn in joint ventures met solide en gerespecteerde wereldleiders in de sector, waarbij synergieën op het gebied van engineering, productie en marketing worden erkend. 

Bedrijfsgeest

Het bevorderen van teamwerk is de kern van de ontwikkeling van FAW. In een sfeer die een gevoel van eenheid inspireert, de geest van innovatief denken, respect voor anderen, persoonlijke groei en continue verbetering bij de medewerkers, is FAW in staat om uitstekende bedrijfsresultaten te leveren. Ze zetten zich in voor de voortdurende ontwikkeling van de vaardigheden van medewerkers op alle niveaus, en houden hun medewerkers up-to-date met de nieuwste technologie. 

Innovatie is de ziel van de ontwikkeling van FAW. Een passie voor innovatie en creatief denken zit diep in de bedrijfscultuur en geeft de medewerkers de steun om spannende concepten in realiteit om te zetten.

Bedrijfsfilosofie

FAW is toegewijd aan het leveren van producten en diensten van de hoogste kwaliteit die de verwachtingen van de klanten weerspiegelen, aangevuld met een uitgebreid ondersteuningsnetwerk. 

Ze streven ernaar producten, diensten en processen voortdurend te verfijnen en te verbeteren om de klanten beter van dienst te kunnen zijn. De “klant eerst”-filosofie begint met de hoge kwaliteitsnormen die in elk FAW-voertuig zijn ingebouwd en strekt zich uit tot een uitstekende after-salesondersteuningssysteem, waaruit een duidelijk streven naar kwaliteit en klanttevredenheid blijkt. 

Innovatie is de ziel van de ontwikkeling van FAW. Een passie voor innovatie en creatief denken zit diep in de bedrijfscultuur en geeft de medewerkers de steun om spannende concepten in realiteit om te zetten.

Strategische richting

We zijn toegewijd om de wereld een volledig assortiment kwaliteitsvolle personenauto’s, bussen, touringcars en commerciële vrachtwagens aan te bieden die de behoeften en eisen van onze klanten overtreffen. We gebruiken de nieuwste technologie om opwindende producten te leveren die de samenleving ten goede kunnen komen met geavanceerde efficiëntie, veiligheidsvoorzieningen van wereldklasse en milieuvriendelijke werking, terwijl we energiediversiteit stimuleren door het gebruik van hybride en alternatieve brandstoftechnologieën. 

Bestune logo wit